Nejoblíbenější first minute 2024 destinace se slevou až 50 %

Thajsko 2014 - od severu až na jih

9. 05. 2019 - baja

Z Ching Rai až na Phuket - autem, letadlem.

Na cestu jsme se vydali v březnu roku 2014 a náš plán byl jasný a přesný. Letěli jsme s Emirates do Bangkoku, kde jsme rovnou naskočili na let do Chiang Rai. Cesta to nebyla úplně ideální a zabrala nějaký ten čas, ale chtěli jsme projet především sever Thajska a poznat místní památky. Hned po příletu jsme si půjčili auto, které nás bude provázet na cestě do Bangkoku.

Ubytování jsme měli v docela novém hotelu na okraji města, ale byl moc pěkný a čistý a cena kolem 900 bathu s malou snídaní. Večer jsme si pouze skočili na večeři do místní restaurace a poté šli spát, abychom měli energii na náročnou cestu.

Chiang Rai

Hned ráno jsme se vydali podívat na místní chrám Wat Phra Sing ze 14. století. Tvoří ho krásné dřevěné stavby se zakřivenou střechou. Další chrám Wat Phra Kaeo je více známej a to hlavně z důvodu místní legendy. Prej do něj uhodil blesk a vápencová stěna odhalila smaragdového Buddhu (nakonec se zjistilo, že je z nefritu). Originál je uložen v Bangkoku, ale můžete kouknout na kopii. Místní mnich nám řekl, že máme pohladit lotos na kterém sedí, ale neřekl důvod :D (štěstí nám to asi přineslo).

Po prozkoumání Chiang Rai jsme se přesunuli kousek za město, kde stojí hodně novodobý chrám Wat Huay Pla Kang. Chrámový komplex je docela dost velký a samotná budová má 8 pater. Vedle stavěli velkého betonového Buddhu, který je už aktuálně hotový (když jsme zde byli, viděli jsme jen skelet). Z chrámu jedeme na jih do Chiang Mai a po cestě se zastavujeme u velice známého chrámu Wat Rong Khun (White Temple). Chrám je také novější a vápencová omítka je zdobená kousky skla, takže vypadá již z dálky velice zajímavě. Uvnitř chrámu můžete vidět velice novodobé malby jako např. Michaela Jasksona, Batmana, Nea z Matrixu apod. Kolem chrámu se můžete procházet a kouknout na další menší chrámy. Velice nás také zaujal strop z jednotlivých plechových ornamentů, které si kupují turisté, napíšou na něj jméno a pak jej pověší na památku.

Pokračujeme dál do Chiang Mai, kde chceme hlavně na slony. Cesta nám zabere skoro 3 hodiny, ale jede se naprosto v pohodě (např. oproti Bali). Město je opravdu moc pěkné a velice nás mrzí, že se zde nemůžeme zdržet déle, ale času máme málo. Večer jsme aspoň vyrazili na místní trh a na masáž. Druhý den ráno balíme a sedáme do auta směr sloní farma nedaleko města. Jelikož nás Google nebyl schopný navádět, dost jsme bloudili, a nakonec našli. Dopoledne jsou zde turistické tours, které nás nezajímaly. Chtěli jsme mít individuální "projížďku". S místníma jsme se domluvili, že se stavíme kolem druhé odpoledne, že zde už nikdo nebude. Hned u parkoviště jsme našli pěknou restauraci, kde jsme dali oběd a pak se jeli podívat po okolí než se vrátíme zpět. Kolem druhé jsme na parkovišti byli sami a to doslova. Chlápek s kterým jsme mluvili nikde, takže jsme měli nervy. Naštěstí se pak ukázal a měl i dva slony. Domluvili jsme se na 2400 bathu s tím, že každý měl vlastního sloníka.

Na slona se leze přes nohu a sedíte za hlavou. Držet se můžete čeho jde :D. Je to docela divná poloha a dost u toho trpí nohy a záda. Pokud budete kdekoliv v Thajsku a budou vám nabízet slony se sedátky atd. nic jim neplaťte, protože taková zvířata jsou jen turistická atrakce a většinou sloni dost trpí.

Po zhruba hodině a půl se slony jsme se vydali zpět k autu a pokračujeme dál v cestě na jih do města Lampang.

Wat Phra That, Lampang Luang, Sukhotai

Na dnešní den toho máme opravdu hodně a první zastávka je Wat Phra That Lampang Luang. Tento chrám je asi nejznámější co se týče severního Thajska. Hlavní chrám je z 15. století a stojí na základech pevnosti ze století 8. Chrám je rozdělený na více částí a hlavní vstupní brána kterou zdobí 2 velké nagy je z 15. století a dovede vás k chrámu Wihan Luang, který je z roku 1496. Uvnitř chrámu můžete vidět pět sedicích Buddhů. V levé části je chrám Wihan Phra Phut, který vznikl v roce 1802. Uvnitř můžete vidět Buddhu ze 13.století. Následuje menší chrám, kam mají zákaz vstupu ženy, ale můžete tam vidět Buddhovu šlépěj.

Po prohlídce chrámu jedeme do starobylého chrámového města Sukhotai.

Celá Sukhotai se může pochubil 40 chrámy, které můžete najít na ploše 70 km čtverečních. Hlavní dominantou je chrám Wat Mahathat, který byl střediskem sukhothaiskeho kralovstvi. Rozvaliny chrámů jsou opravdu všude a jezdit zde můžete na kole, autem nebo pěšky. Více asi v příložené galerii, opravdu stojí za vidění. U některých chrámů máte i vizualizaci, jak vypadal dříve.

Po prohlídce jsme sedli do auta a vydali se do města Kamphaeng Phet. Po příjezdu do rodinného penzionu nás uvítala majitelka a pozvala nás na večeri do místní "restaurace", kde jsme ochutnali samé dobré věci.

Den pátý a šestý – Kamphaeng Phet, Ayutthaya

Máme před sebou poslední dny před odletem na Phuket. Hned ráno sedáme do auta a jedeme do místního muzea, kde si před vchodem do areálu kupujeme snídani u místních prodejců. Muzeum je menší a vstup je 100 bathů. Vidět zde můžete spoustu artefaktů z 13-15.století, ale také novodobější z 20.století. Po prohlídce muzea jedeme do chrámového komplexu Kamphaeng Phet, který je hodně podobný tomu v Sukhotai (ale více zničený). Vstupné je zde 150 bathů a celý areál můžete projíždět autem, protože je opravdu velice velký.

Po prohlídce sedáme do auta a jedeme směr Ayutthaya, což je cca. 300 km cesta vesměs po dálnici. Rychlostní limit je zde 90 km/h, ale nikdo tak pomalu nejezdí. Většinou se průměr pohybuje kolem 120 km/h. Navečer přijíždíme do města a ubytování máme hned u historického centra. Večer se ještě vydáme na místní trh (není úplně ideální chodit večer po Thajsku pěšky. Což jsme úplně nevěděli a občas to nebylo moc příjemný. To se nám potvrdilo ještě jednou v Bangkoku). Na trhu nic moc nebylo krom všemožného jídla, ale hlad jsme neměli. Zpět již raději tuk tukem.

Týden na Phuketu

Jsme na Phuketu. Ubytování máme v úžasném hotelu Marriott's Phuket Beach Club, který je součástí hotelu JW Marriott, takže vše naprosto skvělé. Soukromá pláž, úžasný apartmán pro 6 lidí, bazény atd. Jelikož zde nemáme auto, domluvili jsme si půjčení v hotelu a vyrazili na Krabi. Celá cesta je úžasná a výhledy jsou opravdu skvostné. Udělali jsme pár zastávek, mrkli se po okolí, atd. Moře zde má opravdu velký odliv na to se připravte. Je to zhruba podobný jak na Zanzibaru.

Pokračujeme dále k Tiger Cave Temple, kde je také cíl naší cesty. V době naší návštěvy se zde stavěl nový krásný chrám na který jsme zajisté přispěli. Kousek dál je také posvátná jeskyně do které můžete vejít. Největší výzva je ale zdolání vrcholku hory, na které se tyčí chrám s velkým Budhou. Vede sem 1273 schodů a jsou opravdu dost strmé. Venku 35 °C, ale proč to nezkusit. Cesta nahoru nám zabrala asi 40 minut a bylo to fakt peklo. To horší ale byla cesta dolů. Nohy už moc neposlouchaly a jelikož nemáme natrénováno, dost jsme trpěli. Nicméně, výhledy jsou zde nádherné a stojí to za to. Po tomto výkonu sedáme do auta a jedeme zpět na hotel.

Druhý den máme pořád auto, takže se vydáme na prohlídku ostrova Phuket. V plánu máme chrám Wat Phra Thong a Big Buddhu.  Zde se praví místní legenda o chlapci, který si přivázal býka k rohu, který čouhal ze země (nevěděl že je to zakopaný Buddha). Po pár dnech onemocněl a z ničeho nic umřel. Vesničani se snažili zjistit co se stalo a tak začali kopan na místě s rohem a zjistili, že je to část Buddhovi koruny. Před nájezdem barmánců sochu zasypali, ale barmánci chtěli Buddhu opět odkrýt. Všechny co kopali kolem sochy poštípali mravenci a pak umřeli. Poté místo vypálili, ale než oheň dohořel, město bylo osvobozeno sukothajskými vojsky a na místě postavili chrám.

Po návštěvě chrámu jsme vyjeli směr Big Buddha, který jde vidět x kilometrů z moře. Celá stavba je opravdu majestátní a šílená (todle prostě umí). Komplex ještě nebyl dokončený, ale Buddha už stál v plné kráse. Po prohlídce jsme sedli do auta a jeli si projet nejvíc profláknutou pláž na Phuketu a to Patong Beach. Co k tomu dodat. Sem opravdu nechcete. Raději dejte Chorvatsko, protože to bylo něco podobného. Samé zápaďacké obchody, bary, pláž jedno lehátko vedle druhého, milión turistů. Jelikož už byla tma, vydali jsme se zpět do hotelu.

Další trip, který máme v plánu na Phuketu je výlet lodí po okolních ostrovech. Tydle výlety koupíte skoro všude, ale my jsme volili hotel, protože to stálo o pár korun více a pohodlí k nezaplacení. První zastávka byl ostrov Koh Phi Phi, který zná asi každý, kdo viděl film “Pláž”. Zde platí jedna jediná věc. Jeďte sem co nejdříve, protože pak je to turistické peklo. My jsme naštěstí dorazili docela brzo ráno a nebylo to ještě tak hrozné. Další zastávka na menším ostrůvku, kde jsme mohli chvilku šnorchlovat a opalovat se. Všude je krásný písek (na Zanzibar to ale nemá). Nejdelší zastávka byla na ostrově Phi Phi, kde jsme měli i oběd. Právě tento ostrov smetla vlna tsunami v roce 2004 nejvíce. Místní nám říkali, že museli vše vybudovat znovu. Cestou zpět jsme se ještě stavili na jednom menším ostrůvku a pak už jeli zpět na pevninu. Celkově moc pěkný výlet.

Tak to je pomalu vše. Ještě máme zastávku v Bangkoku, kde chceme něco projít, ale upřímně to město se mi nelíbí. Každej se vás snaží obrat, je to taková Praha (ve smyslu toho, že vás chtěj jako turistu oškubat) :D jen x krát větší. Co se nám ale líbilo bylo ubytování v Marriott Sukhumvit, což je obří věžák s rooftop barem a prostě super ubytování. Jediné co vás asi nenadchne je cena.