Za zpožděný let máte nárok na finanční kompenzaci. Víte, v jaké výši a jak ji získat?

Zpožděný let není nic záviděníhodného. Těšíte se na dovolenou, už se vidíte na pláži u moře, když v tom zjistíte, že vaše představy se musí o několik hodin posunout. Rozhodně si to ale nemusíte nechat líbit. Za zpožděný let vám vzniká nárok na odškodnění. Víte, v jaké výši a jak ho získat? 

Zpožděným letem se rozumí odložení letu o několik hodin či dní, a právě doba odložení rozhoduje o tom, zda budete mít nárok na odškodnění či nikoliv. O finanční kompenzaci může žádat jen ten, kdo v cílové destinaci přistane o více jak tři hodiny později, než bylo v plánu. Nezbytnými podmínkami ale jsou, že:

  • za zpoždění může dopravce,
  • odletová nebo příletová destinace je v Evropské unii.

Výše finanční kompenzace se pak odvíjí od délky letu:

  • Zpožděný let do 1 500 km - odškodnění 250 eur.
  • Zpožděný let od 1 501 do 3 500 km - odškodnění 400 eur.
  • Zpožděný let nad 3 501 km - odškodnění 600 eur.

Nárok není jen na finanční kompenzaci. Kdy dostanete občerstvení a nocleh?

Kromě peněz náleží cestujícím také občerstvení. O to lze žádat, když:

  • let do 1 500 km má více jak 2 hodiny zpoždění,
  • let do 3 500 km má více jak 3 hodiny zpoždění,
  • let nad 3 501 km má více jak 4 hodiny zpoždění. 

V těchto případech mají cestující nárok na občerstvení „v rozsahu přiměřeném čekací době.“ Dojde-li k více jak pětihodinovému zpoždění lze žádat:

  • o vrácení ceny letenky,
  • o místo v nejbližším možném spoji.

Jestliže se zpoždění protáhne do noci, musí dopravce cestujícím zajistit:

  • ubytování na hotelu,
  • přepravu z letiště na hotel a zpět.

Jak zažádat o odškodnění za zpožděný let?

Nárok na odškodnění vzniká na základě nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, zapotřebí je tak vyplnit Formulář EU pro stížnosti. Ten je nutné zaslat poštou nebo e-mailem letecké společnosti zajišťující váš let. Spolu s formuláře dodejte také:

  • palubní lístek,
  • fotografii odletové tabule se zpožděním,
  • potvrzení o zpoždění letu získané na letišti,
  • účtenky s nutnými výdaji.

Vždy zasílejte kopie a originály si dobře uschovejte! Letecké společnosti mnohdy sází na neznalost cestujících a nabízí jím nižší odškodnění, než na které ve skutečnosti mají nárok. Setkat se tak lze:

  • s různými vouchery,
  • s kredity na další let,
  • s nižšími částky.

V těchto případech je dobré znát svá práva, popřípadě se obrátit na profesionální firmu, která s vymožením kompenzace pomůže. Služby spojené s kompenzací letu nabízí společnosti, jako jsou například:

  • AirHelp,
  • ClaimCloud,
  • Click2Claim,
  • Lítejte férově,
  • Vaše nároky,
  • Zpožděno.

Zprostředkovatelské firmy si obvykle účtují 20 až 30 % z vymoženého finančního odškodnění, i přesto se cestujícím vyplatí jejich služby využít.

0 komentářů
Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit. Pokud nemáte účet, registrujte se.